Temel İlkelerimiz
Temel İlkelerimiz
Rahatlık
Çocuklar en çok sınıfın içindeki ısı uygunsa, hava temizse ve ışık yeterliyse rahat ederler. Hem dışarıda hem de içeride suya ve lavaboya yakın olmak da hem sağlık hem de onların rahatlığı açısından önemlidir. Aynı şekilde, bahçede tüm yıl süresince çocukların rüzgârdan ve kuvvetli güneşten korunabilecekleri bir alanları olmalıdır.
Rahatlık dendiğinde eğitimciler tarafından düşünülmesi gereken, fiziksel rahatlık kadar, duygusal rahatlık da olmalıdır. Sınıf ortamının çocuklarda uyandıracağı duygu ve düşünceler aşağıdaki gibi olmalıdır:
-
Burası güzel, iyi bir yer
-
Ben buraya ait hissediyorum
-
Bu ortama güvenebiliyorum
-
Bu ortamda yeni fikirler geliştirip, onları rahatlıkla deneyip, çevremdekilerle paylaşabilirim
Bunları sağlamak için öğretmen;
-
Sınıfta güvenli bir fiziksel ortam yaratmalı,
-
Çocukların birbirlerine zarar verdikleri durumları engellemelidir.
Çekicilik
Düzen: Düzenli bir ortam çocuklar için daha çekicidir ve böylece çocuklar kendi ilgilerine hitap edecek malzemeleri daha rahat fark edebilirler.
Boyut: Sınıfın çekici olması için düzenlemede çocukların boyutu da göz önüne alınmalıdır. Siz de eğitimci olarak, sınıfta yere oturup etrafınıza bakabilirsiniz. Böylece, bir çocuğun boyundan sınıfın nasıl göründüğü ile ilgili daha çok fikriniz olabilir.
Temizlik: Düzenli ve temiz bir sınıf da çekici bir öğrenme ortamına etki eden faktörlerdendir. Bir sınıfı özellikle temizlik açısından çekici kılmak konusunda çocukların da üstlerine düşen pek çok şey vardır. Bu süreci öğrenmeleri de önemlidir. Tüm bu düzeni ve temizliği öğrenme sürecinde, çocukların malzemeleri kendilerinin kaldırmalarına ve bu alışkanlığı kazanmaları konusunda desteklenmeleri gerekmektedir. Alanların yüzeylerinin temiz tutulması da (masalar, yerler) çocuklardan beklenir. Kirli-dağınık bir etkinlikten sonra çocukların o bölgeyi kendilerinin temizlemesine fırsat verilmelidir. Bunu hatırlatacak işaretler/semboller de o alana koyulabilir.
Sadelik: Gereksiz tüm objeleri kaldırabilirsiniz. Odada görünür olan tüm malzemelerin çocuklar için bir amacı ve anlamı olması gerekmektedir. Her bir malzeme için, “Bu malzeme ile neyi gerçekleştirmeyi amaçlıyorum?” ve “Bu malzemenin amaca etkisi var mı?” sorularına net bir cevabınızın olması gerekmektedir. Aynı şekilde çocukların yaptıkları ürünleri de, yenileri geldikçe değiştirmeniz de dinamik bir sınıf için önerilir:
Çocukların kendi ürünlerinin (resimler, 3 boyutlular vb.) sınıfta olması onların hem sınıfı daha çok benimsemelerine hem de o ortamın çocuklar için daha “güzel” görünmesine yol açacaktır.
Bitki - Hayvanlar: Bahçedeki ve sınıftaki ortamın da çocukların güzellik anlayışlarına katkısı büyüktür. Bitkilerin/çiçeklerin ekilebileceği küçük alanlar, duvarlarda büyüyen sarmaşıklar, doğal/kokulu bitkiler ve çiçekler çocukların merakını arttırır ve duyularına hitap eder. Çocukların bu bahçeyi ve bu düzeni sürdürmek için rollerinin olması önemlidir. Bitkileri sulayabilir, etraftaki çöpleri toplayabilirler.
Eğitimciler olarak çocukların merak ve ilgilerini sınırlamayan ve özgürce hareket edebilecekleri güvenli ortamlar sunmakla yükümlüyüz. Doğru hazırlanmış bir fiziksel çevre, çocuğun güvenlik ve emniyetini sağlamakta, ruhsal ve fiziksel açıdan sağlıklı olmasına yardımcı olmaktadır. Çocuklar içinde bulundukları çevre ile yakından etkileşim içindedirler ve bu sırada olası tehlikelerden habersizdirler.
Bunun için ne yapılmalı?
Öncelikle kurum/kuruluş çocukların sağlığı ve güvenliği için tehlike yaratmayacak ve ulaşıma elverişli bir yerde kuruludur: Kurum içinde olduğu kadar kurum dışında da çocukların sağlığını ve güvenliğini tehdit eden durumlar olabilir. Bu durumların yaşanmaması için gerekli önlemler alınmalıdır.
-
Kurumun/kuruluşun bulunduğu yer, trafik yönünden çocukların geliş ve gidişlerine uygun ve emniyetlidir.
-
Çocukların oyun alanının dışında binaya ait bir otopark vardır.
-
Kurum/kuruluş binasında veya bitişiğinde fırın, patlayıcı ve yanıcı madde satan veya depolayan bir işletme, baz istasyonu vb. yoktur.
Güvenlik
Kurum içinde güvenlik için gerekli tedbirler alınmalı. Bu, çocukların zarar görmesini ve olası kazaları engellemek için önemli ve gereklidir. Güvenli bir ortamın göstergeleri nelerdir?
-
Çocuklar için güvenlik kuralları vardır.
-
Açık ve kapalı alanda bulunan mobilya ve malzemelerin çocuklar için tehdit oluşturmaması amacıyla gerekli önlemler alınmıştır.
-
Isıtma sistemi ve merdivenler tehlike oluşturmayacak şekilde korunaklıdır.
-
Sınıf/oda kapıları, balkon kapıları ve pencereler çocuklara uygun emniyet sistemine sahiptir.
-
Küçük yaş grupları için sabit ve kenar koruyuculu karyola kullanılır.
-
Serviste ve servise inip binerken çocuklara yardımcı olacak bir yetişkin her zaman vardır.
-
Okulda ilk yardım eğitimi almış personel var.
-
Fiziksel yaralanma durumunda aileler bilgilendirilir.
-
Kurumda/kuruluşta, giriş çıkışlar denetlenir.
-
Çocuklar velisi tarafından yetki verilen kişilere teslim edilir.
Acil durumlar için gerekli önlemler alınmalı ve gerekli uygulamalar yapılmalı: Güvenliği sağlamanın önemli şartlarından biri de acil durumlara hazır olmaktır. Doğal afetler veya yangın, salgın hastalık gibi acil durumlar için gerekli tedbirlerin önceden alınmış olması, gerekli uygulamaların gecikilmeden zamanında yapılmasını sağlayacak ve dolayısıyla çocukların fiziksel ve ruh sağlığını korumaya yardım edecektir.
-
Doğal afetlere ve acil durumlara karşı bir acil eylem planı vardır.
-
Tehlike anında çocukların binadan kolaylıkla ayrılabilmeleri için çıkış kapısı, yangın merdiveni ve tahliye planı vardır.
Acil durumlar için çocuklar ve çalışanlar hazırlıklı ve tedbirlidir.